Monday, October 4, 2010

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DER TAIGAJÄGER DERSU USALA – Vom Sterben einer Kultur

"Since a woodpecker came flying Meise, sat down on a twig at the grave, looked over at me trustingly, and began to chirp at. "Peaceful people," Dersu used, as I remembered to mention these feathered inhabitants of the taiga. The bird fluttered and disappeared into the bushes. And again, I was anxious at heart. "Rest in peace, Dersu!" I said one last time and walked away. "
Vladimir Arseniev (1872-1930)
in the St. Petersburg-born Vladimir Arseniev plagued early wanderlust and he devoured as a boy, the popular travel literature of his time. After attending a military school and his graduation in 1896 he tried once to research grants in the Siberian wilderness. First, however, he was forced in the European part of Russia and Poland to gain some practical experience as a field researcher and cartographer, in 1899 before the object of his desire at last came near and was moved to Vladivostok. As Tsarist officer, he organized in 1902 from his army base in Khabarovsk of expeditions into the then noch unerschlossene Ussuri-Region . In den nächsten 28 Jahren führte er 12 größere kartographische botanisch-zoologische Forschungsreisen durch.


Nach der Oktoberrevolution stellte er sich bereitwillig in den Dienst der neuen Machthaber und konnte so seine Arbeit zunächst ungestört fortsetzen. In den zwanziger Jahren veröffentlichte er erste Reisebücher über seine Erfahrungen als Expeditionsleiter. Doch schon bald verschlechterte sich das politische Klima in Russland und im Zuge der ersten paranoiden stalinistischen Säuberungswellen geriet auch Arsenjew, da er freundschaftliche Verbindungen zu japanischen Staatsbürgern pflegte, unter Verdacht ein Konterrevolutionär und Spion zu sein. Die seit dem ersten japanisch-russischen Krieg schwelende Rivalität zwischen der UDSSR und dem japanischen Kaiserreich wurde  mit der aggressiven japanischen Expansionspolitik der frühen Showa-Zeit erneut zu einer ernsten Bedrohung des Friedens in der Region. Im rohstoffreichen südöstlichen Sibirien und Nordostchina überschnitten sich die Interessengebiete und allgemeines martialisches Säbelrasseln war die Folge. In den dreißiger Jahren folgten zahlreiche Grenzscharmützel, da die offizielle Grenzziehung im Ussurigebiet vakant blieb.
Kurz bevor Arsenjew aufgrund einer Anklage wegen Hochverrates verhaftet werden konnte, starb er an einer schweren Lungenentzündung in der Wildnis Sibiriens. Seine Witwe wurde in der Hoch-Zeit des stalinistischen Terrors 1938 als japanische Spionin erschossen. Erst 1946 wurde Arsenjew rehabilitiert und seine Reisebeschreibungen und Expeditionstagebücher neu aufgelegt. Vor allem in den Staaten des Ostblocks erschienen zahlreiche Auflagen seiner Werke (ca. 60 Publikationen), bevor er wieder begann in Vergessenheit zu geraten.


Arsenjews bekanntestes Werk wurde DER TAIGAJÄGER DERSU USALA (veröffentlicht 1923) in dem er im Wesentlichen die Erlebnisse seiner Exedition of 1907 before leaving the mainland Sikhote Alin concludes. He describes in a clear and precise manner observing the beauty of wildlife, flora and fauna of East Siberia, is concerned in particular with the characteristics of nomadic peoples and settlers of the Ussuri region.
On a previous expedition in 1902 he learned Usala Dersu, a hunter and trapper from the tribe of the Golden (Nanai) know. After the death of his clan alone wandering Dersu was quickly Arsenjews indispensable guide to several of his expeditions. He taught him to read tracks, the game to outwit traps To make collect medicinal herbs and to understand the customs and languages of the nomadic indigenous people of Eastern Siberia. The two were of the origin of her disparate men finally friends. An impossible to be friends. There, the 'civilized' boarding school and an officer from St. Petersburg, here the formed solely by oral knowledge of a natural people taiga hunters.

Dersu Usala
What this Work is still worth reading makes vividly described the archetypal conflict between wilderness and modernity. The gold Dersu Usala stands for the beauty of the unspoilt Eastern Siberia, the original existence of man and nature, live in an inner balance. Arseniev contrast embodies the harbingers of the industrial civilization, which delves into her hunger for the natural resources of Siberia, even in remote areas of the taiga. In describing the characteristics of the region, the breathtaking beauty of the landscapes kartographisiert , he paves the way for the engineers of the railroad and mining companies, for new settlers from the European Teilen Russlands, die schon bald den Küstenstreifen seiner Ursprünglichkeit berauben sollten. Dersu Usalas tragischer Tod (1908) steht geradezu symbolhaft für den Untergang einer ganzen Kultur, die in unserer modernen hektischen Gesellschaft keinen Platz mehr findet, ein überholtes Relikt aus einer längst entschwundenen mythischen Vergangenheit. Als sich Arsenjew am Ende des Buches von Dersu verabschiedet, erscheint es nicht nur wie der Abschied von einem guten Freund und Lehrmeister, sondern wie ein Abgesang auf das alte Sibirien als ganzes, dessen herbe naturbelassene Schönheit Arsenjew eigentlich so liebte und an dessen Untergang er sich ungewollt beteiligte. Nicht Dersu ist am Ende die tragische Figur, er muss den schleichenden Untergang seiner Heimat nicht mehr miterleben, sondern Arsenjew, der in seiner schuldbeladenen Trauer allein zurückbleibt.   

Arsenjew und Dersu 1907
Akira Kurosawa verfilmte das Buch von 1973 bis 1975 kongenial, in abgewandelter und stark gekürzter Form, an Originalschauplätzen in der Sowjetunion. Nach Agasi Babayans heute vergessener Adaption von 1961, war dies schon die zweite Verfilmung. Zuvor war Kurosawa Anfang der siebziger Jahre, fall after the financially disastrous failure of DODESKADEN, in a deep creative crisis. Only the Soviet-Japanese co-production Uzala THE KYRGYZ allowed him to work again as a director.
Uzala Kurosawa was not the only Japanese-language work and turned his two main characters Yuri Solomin and Maxim Munsuk made famous overnight in the West. By Yuri Solomin Kurosawa remained until his death in friendly contact. In particular, the outstanding performance of the Tuvan theater actor Maxim Munsuk unforgettable. Only his true incarnation the title character, Dersu Usala makes the viewer really tangible. The melancholy mood of the film is combined with the breathtaking beauty of the landscapes of Siberia to a very special cinema experience. Rightly Uzala THE KYRGYZ won the 1976 Oscar for best foreign language film.
supplement For me alive Arsenjews described expedition report and Kurosawa's epic film version of alienating a unique work of art.

"In winter 1910, I returned to Khabarovsk and immediately drove to the station Korfowskaja to me to visit the grave as expensive. But I knew the place not again - everything had changed. At the station a new settlement was created, at the foot of the granite quarries Chechzir had been put into operation, we cleared the forest, made of sleepers. Dsjul and I tried several times to make Dersus locate grave - but in vain. The pines growing there at that time had disappeared, we looked everywhere new ways, embankments, cuttings, hills, gullies and pits ... "
" rest in peace, Dersu!

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